Анкета за измерване удовлетвореността на потребителите на административни услуги, предлагани от Областна администрация-Плевен

Анкетна карта за приоритети, цели и мерки при разработване на ПУРН

Анкета

Комисията по заетост към Областния съвет за развитие одобри Проект за държавен план-прием за учебната 2025/2026 г.

Дата на публикуване: 13.02.2025 16:21

На 11 февруари 2025г. в зала „Плевен” на Областната администрация се проведе заседание на Комисията по заетост към Областния съвет за развитие, на което беше обсъден проекта за държавния план-прием за учебната 2025/2026 г. в област Плевен.

Заседанието беше открито от председателя на Комисията Николай Абрашев – Областен управител на област Плевен, който акцентира върху ангажимента и отговорността на институциите за кариерното ориентиране на учениците още от прогимназиалния етап.

Албена Тотева – началник на Регионалното управление на образованието – Плевен, представи  проекта на държавния план-прием, който е изработен в сътрудничество и партньорство между директорите на училища и работодателите, браншовите организации, бюрата по труда, общинските администрации, социалните партньори и Областна администрация. Представители на  тези институции присъстваха на заседанието.

Предложенията от училищата за държавния план-прием за областта са съобразени с необходимостта от специалисти на пазара на труда по данни от Дирекции „Бюра по труда“, постъпилите заявления от работодатели и работодателски организации за необходимостта от обучението на кадри по специалности от професии в дневна и в дуална форма на обучение. Изготвени са становища от общините в областта, основаващи се на стратегии, прогнози и планове за развитие за прием по профили и специалности от професии, съобразявайки се с броя на учениците, обучаващи се в VII клас през тази учебна година и реализацията на приема през последните три години, както  и с изискванията за завишаване дела на паралелките за обучение в професионална подготовка и паралелките в СТЕМ профили и в СТЕМ специалности от професии.             Постигнати са зададените от МОН прогнозните целеви стойности за прием в VIII клас  за учебната 2024/2025 година.

            През учебната 2025/2026 година ще се извършва прием на ученици в 47 училища, по вид, както следва:

  • 19 средни училища, 2 профилирани гимназии, 22 професионални гимназии и 4 обединени училища на територията на Плевенска област.

Ръководството на всяко училище само определя  паралелките  и начина на формиране на бала за прием през учебната 2025-2026 г. Предложенията, включени в план-приема,  са балансирани и отговарят на потребностите на работодателите, подкрепени са от кметовете на общините и от бюрата по труда.

Предложени са 78 паралелки, при общ брой на седмокласници в областта - 1836.

От тях:

  • 31 паралелки за профилирана подготовка
  • 47 паралелки за професионална подготовка

За обучение в дневна форма са заявени 74,5 паралелки и 3,5 паралелки за професионално обучение са в дуална система на обучение.

За профилирана подготовка са заявени 31 паралелки с общо 806 места, в дневна форма на обучение.

По вид профили са заявени:

  • Математически – 4 паралелки (СТЕМ профил);
  • Природни науки – 9 паралелки (СТЕМ профил);
  • Софтуерни и хардуерни науки – 9 паралелки (СТЕМ профил);
  • Предприемачески – 1 паралелка;
  • Чужди езици – 5 паралелки;
  • Обществени науки – 1 паралелка;
  • Хуманитарни науки – 1 паралелка;
  • Икономическо развитие – 1 паралелка.

От заявените паралелки за профилирано обучение, 22 са в STEM профили (Математически, Природни науки и Софтуерни и хардуерни науки)

 

За професионална подготовка са заявени 47 паралелки с общо 1222 места .

  • В дневна форма – 43,5 паралелки с 1131 места;
  • В дуална система на обучение (обучение чрез работа) – в пет училища с 3,5 паралелки с 91 места.

            От предложените 47 професионални паралелки, 29 са за обучение в STEM специалности от професии.

            За учебната 2025/2026 година прием в паралелки за професионална подготовка е предложен от 7 средни училища.

Обобщеното  предложение за държавния план-прием в VIII клас за областта показва, че целевите стойности при планиране са достигнати спрямо зададените от МОН показатели по отношение, процент места в професионална подготовка и места в STEM профили и професии, като броят на паралелките за ДПП е с една повече от зададените, по професионално образование и обучение.

            След дискусия предложеният държавен план-прием беше подложен на гласуване и единодушно приет, както вече е и успешно представен и одобрен в Министерство на образованието и науката.

Обобщавайки впечатленията си от заседанието и на базата на професионалния си опит, Николай Абрашев отправи към членовете на Комисията едно прагматично предложение – да се организират срещи между бъдещи зрелостници, представители на работодателите, браншовите организации и бюрата па труда. Така да се даде възможност на младежите да поставят въпроси, свързани с професионалната им реализация. Целта на тези срещи е младите хора да открият своята  мотивация да останат в Плевен - цел, която Николай Абрашев е възприел като лична кауза.

Галерия



Национална програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради

Желаем да знаем