Комисията по заетост към Областния съвет за развитие одобри Проект за държавен план-прием за учебната 2025/2026 г.
На 11 февруари 2025г. в зала „Плевен” на Областната администрация се проведе заседание на Комисията по заетост към Областния съвет за развитие, на което беше обсъден проекта за държавния план-прием за учебната 2025/2026 г. в област Плевен.
Заседанието беше открито от председателя на Комисията Николай Абрашев – Областен управител на област Плевен, който акцентира върху ангажимента и отговорността на институциите за кариерното ориентиране на учениците още от прогимназиалния етап.
Албена Тотева – началник на Регионалното управление на образованието – Плевен, представи проекта на държавния план-прием, който е изработен в сътрудничество и партньорство между директорите на училища и работодателите, браншовите организации, бюрата по труда, общинските администрации, социалните партньори и Областна администрация. Представители на тези институции присъстваха на заседанието.
Предложенията от училищата за държавния план-прием за областта са съобразени с необходимостта от специалисти на пазара на труда по данни от Дирекции „Бюра по труда“, постъпилите заявления от работодатели и работодателски организации за необходимостта от обучението на кадри по специалности от професии в дневна и в дуална форма на обучение. Изготвени са становища от общините в областта, основаващи се на стратегии, прогнози и планове за развитие за прием по профили и специалности от професии, съобразявайки се с броя на учениците, обучаващи се в VII клас през тази учебна година и реализацията на приема през последните три години, както и с изискванията за завишаване дела на паралелките за обучение в професионална подготовка и паралелките в СТЕМ профили и в СТЕМ специалности от професии. Постигнати са зададените от МОН прогнозните целеви стойности за прием в VIII клас за учебната 2024/2025 година.
През учебната 2025/2026 година ще се извършва прием на ученици в 47 училища, по вид, както следва:
- 19 средни училища, 2 профилирани гимназии, 22 професионални гимназии и 4 обединени училища на територията на Плевенска област.
Ръководството на всяко училище само определя паралелките и начина на формиране на бала за прием през учебната 2025-2026 г. Предложенията, включени в план-приема, са балансирани и отговарят на потребностите на работодателите, подкрепени са от кметовете на общините и от бюрата по труда.
Предложени са 78 паралелки, при общ брой на седмокласници в областта - 1836.
От тях:
- 31 паралелки за профилирана подготовка
- 47 паралелки за професионална подготовка
За обучение в дневна форма са заявени 74,5 паралелки и 3,5 паралелки за професионално обучение са в дуална система на обучение.
За профилирана подготовка са заявени 31 паралелки с общо 806 места, в дневна форма на обучение.
По вид профили са заявени:
- Математически – 4 паралелки (СТЕМ профил);
- Природни науки – 9 паралелки (СТЕМ профил);
- Софтуерни и хардуерни науки – 9 паралелки (СТЕМ профил);
- Предприемачески – 1 паралелка;
- Чужди езици – 5 паралелки;
- Обществени науки – 1 паралелка;
- Хуманитарни науки – 1 паралелка;
- Икономическо развитие – 1 паралелка.
От заявените паралелки за профилирано обучение, 22 са в STEM профили (Математически, Природни науки и Софтуерни и хардуерни науки)
За професионална подготовка са заявени 47 паралелки с общо 1222 места .
- В дневна форма – 43,5 паралелки с 1131 места;
- В дуална система на обучение (обучение чрез работа) – в пет училища с 3,5 паралелки с 91 места.
От предложените 47 професионални паралелки, 29 са за обучение в STEM специалности от професии.
За учебната 2025/2026 година прием в паралелки за професионална подготовка е предложен от 7 средни училища.
Обобщеното предложение за държавния план-прием в VIII клас за областта показва, че целевите стойности при планиране са достигнати спрямо зададените от МОН показатели по отношение, процент места в професионална подготовка и места в STEM профили и професии, като броят на паралелките за ДПП е с една повече от зададените, по професионално образование и обучение.
След дискусия предложеният държавен план-прием беше подложен на гласуване и единодушно приет, както вече е и успешно представен и одобрен в Министерство на образованието и науката.
Обобщавайки впечатленията си от заседанието и на базата на професионалния си опит, Николай Абрашев отправи към членовете на Комисията едно прагматично предложение – да се организират срещи между бъдещи зрелостници, представители на работодателите, браншовите организации и бюрата па труда. Така да се даде възможност на младежите да поставят въпроси, свързани с професионалната им реализация. Целта на тези срещи е младите хора да открият своята мотивация да останат в Плевен - цел, която Николай Абрашев е възприел като лична кауза.